Umělá inteligence vnese do reklamy virtuální asistenty

Přicházející éra umělé inteligence ovlivní reklamu a marketing v mnoha aspektech. Jaké to mohou být?

Samořídící auta, hlasové asistentky, internet věcí, to vše ohlašuje nástup nové éry – éry umělé inteligence, která dokáže zpracovat nepředstavitelné množství dat a učením postupně zlepšovat své schopnosti. Stávající umělá inteligence sice ještě není na úrovni palubního počítače HAL 9000, známého z Vesmírné odysey A. C. Clarka, nicméně k ní má nadějně nakročeno. A může zde být dřív, než si myslíme. Podle futurologa Raye Kurzweila, pracujícího pro společnost Google, se tyto chytré počítače stanou realitou do roku 2029. Rozvinutá umělá inteligence bude mít velký vliv mimo jiné i na reklamní průmysl.

Přichází čas virtuální osobní asistence

Reklama bude muset reagovat především na příchod tzv. VPA (Virtual Personal Assistant neboli virtuální osobní asistent), který bude fungovat jako spojující prvek napříč různých zařízení. Ať už bude člověk používat mobilní telefon, tablet, počítač, nebo třeba televizi či lednici, operační systém bude jeho chování sledovat všude. Jednotlivá data, která jsou dnes roztříštěna, budou centralizována. V praxi to může vypadat následovně: ve chvíli, kdy nám například uletí letadlo, VPA změní hotelovou rezervaci, zruší pronájem rezervovaného automobilu, dá vědět rodině i kolegům v práci a přepíše schůzky v diáři.

VPA bude navíc neustále nasávat nové informace, jeho hlavní funkcí bude usnadnit lidem život. Vzhledem k tomu, že VPA bude sám objednávat služby či nakupovat, vznikne nový druh reklamní interakce. Reklama již nebude cílit pouze na lidi, ale na jednotlivé algoritmy, které budou nabídky vyhodnocovat na základě ceny, kvality i relevance vzhledem k uživateli. V potaz přitom bude bráno jeho dosavadní chování, včetně jeho změn.

Tuto změnu cílové skupiny reklamní komunikace ilustruje Dag Kittlaus, jeden ze zakladatelů Siri od Apple a CEO společnosti Viv, na příkladu serverů typu Priceline, přes které je možné si zajistit na dovolenou ubytování, letenku nebo auto. V současnosti vydávají jednotlivé firmy nemalé peníze na reklamy na zlevněné letenky nebo akční ceny za hotel, v budoucnu, kdy bude VPA neustále zpracovávat jednotlivé ceny v reálném čase, tato upozornění pro cílového zákazníka pozbudou smyslu.

Na důležitosti nabývá sémantická analýza

VPA se bude chovat jako vyspělejší verze algoritmů současných sociálních sítí, které svým uživatelům nabízejí co nejrelevantnější obsah podle toho, co za stránky v minulosti navštívili či o jaká témata se zajímali. Na rozdíl od Facebooku bude však VPA pracovat se širším okruhem dat – vedle prokliků zohlední i nákupní chování či konverzaci s přáteli.

Stěžejní roli bude mít u VPA sémantická analýza. Vezmeme-li v úvahu, že jen Yahoo má za 18 let své e-mailingové služby k dispozici 225 petabytů dat, které představují osobní digitální paměť s fotografiemi, cestovatelskými plány a potvrzenými objednávkami, možnosti umělé inteligence jsou s kvalitní sémantickou analýzou obrovské. Zadavatelé se již nebudou spoléhat jen na pravděpodobnou cílovou skupinu, ale budou moci oslovovat spotřebitele individuálně na základě osobních motivací, názorů či znalostí.

Bude-li se uživatel s někým bavit přes chat o nejnovějším filmu Woodyho Allena Iracionální muž a kladně hodnotit herecký výkon Joaquina Phoenixa, může VPA uvést další jeho filmy, které jsou v kinech právě k vidění, najít přesný čas a místo a po představení jim na základě dosavadních znalostí nabídnou i oblíbenou restauraci na večeři. Po jednoduchém souhlasu vše potřebné zařídí. Umělá inteligence tak bude velmi atraktivní například pro zábavní průmysl, restaurace či cestování.

Všechny články
Kontaktujte nás MediaGuru
?
Už jste někdy zkusili tuto kombinaci kláves?